Andrew Warhola, eller Andy Warhol som han oftast kallas, skapade under 60-talets popartperiod en rad olika "massproducerade" bilder föreställande olika celebriteter såsom Elvis, Marilyn Monroe och Jackie Onassis.



Bland de mest kända finns de många olika varianterna av Marilyn Monroe, ett porträtt som numera är ikoniskt. Jag hade tänkt göra en pärlplatta av en sådan variant, och nedan kan ni läsa om hur jag gjorde.

Här är bilden jag utgick ifrån; en variant i gult och rosa:



Efter bearbetning i programmet Perler skapade jag denna mall:





Sedan var det bara att börja lägga plattan. Här är de olika plattorna (29x29 pärlor var):




Därefter tejpade jag ihop alla plattor med maskeringstejp och strök plattan på båda sidorna. Resultatet går att beskåda nedan. Tumnageln ger en bra bild av hur plattan ser ut på avstånd. Klicka på bilderna för förstoringar.


 


Plattan blev 30x30 cm, och består av 62x62 pärlor (3844 st) i sex nyanser. Den kan med fördel ramas in i en 30x30-ram. 








 Vad tycks?