Mitt första projekt är att skapa en logotyp till hemsidan. Jag började med att skapa själva logotypen i Photoshop. Jag skrev "PÄRLPLATTAN" i en enkel 8-bitarsfont, då pixliga och enkla typsnitt är mer lättlästa som pärlplattor. Eftersom jag ville ha en färgglad logotyp skapade jag sedan en linjärgradient i olika färger, vilket skapade en regnbågseffekt.










Därefter förde jag över denna bild till programmet "Perler" av Snild Dolkow. Efter bearbetning i detta program hade jag en färdig mall att arbeta utifrån.









Sedan var det bara att börja lägga plattan. Här har jag lagt de svarta pärlorna.












Här har jag lagt de vita pärlorna.












Första raden:









Andra raden:









Tredje raden:









Fjärde raden:









Femte raden:









Därefter tejpade jag översidan med bred maskeringstejp. Orsaken till detta är att man ska slippa spegelvända bilderna. Den vanliga proceduren är att man spegelvänder motivet, lägger plattan och sedan stryker pärlorna direkt på plattan. Den enklare metoden går ut på att man tejpar framsidan, tar loss pärlorna försiktigt och sedan stryker baksidan.









Närbild:





















För att uppnå maximal bildkvalité scannade jag pärlplattan.

Resultat:









Vad tycks?


Vänligen,
Pärlplattan