Little pigs, little pigs, let me come in. Not by the hair of your chiny-chin-chin? Well then I'll huff and I'll puff, and I'll blow your house in...
Here's Johnny!

Detta minnesvärda citat yttrades av Jack Nicholson i filmen "The Shining" från 1980.


Repliken är hämtad från  "The Tonight Show" med Johnny Carson (programledare 1962-1992) där speakern Ed McMahon presenterade Johnny Carson med ett utdraget "Heeeeere's Johnny!". Se ett exempel här:




Repliken improviserades av Nicholson, och sedan dess har den varit en av de mest ikoniska genom filmhistorien. Den är t.ex. placerad på plats 68 i American Film Institutes lista "100 years... 100 Movie Quotes". Har ni inte sett klippet kan det ses här:




Detta citat har inspirerat mig, och därför har jag bestämt mig för att göra en pärlplatta av bilden då Nicholson yttrar denna replik.

Bilden jag utgår ifrån är denna:
























Efter bearbetning i programmet Perler fick jag fram denna mall att arbeta utifrån:




























Sedan var det bara att börja pärla. Här är mittenplattorna:





















När alla plattor var lagda och ihopsatta tejpade jag framsidan med bred maskeringstejp. Jag strök plattan på båda sidorna (mer på baksidan), och resultatet kan bevittnas här nedanför:


Klicka på bilden för att förstora. Tumnageln ger en god uppfattningen om hur plattan ser ut på håll.












































Plattan blev ungefär 21x46,5 cm, och önskar man sätta upp den på väggen kan man lätt rama in den. Till exempel borde IKEAs ram Ribba 50x23cm fungera.







Vad tycks?

Hälsningar
Pärlplattan